Overslaan en naar de inhoud gaan
Advieslijn 03 808 22 99

Hoe start ik met mijn PAB?

De inhoud van deze pagina is bijgewerkt op 14 oktober 2024.

Kreeg je een brief van het VAPH waarin staat dat je mag starten met je PAB? Dat is goed nieuws. Na de toekenning krijg je 4 maanden om te starten. Volg deze 5 stappen om vlot van start te gaan.

Stap 1: Vraag je gratis opstartpakket aan

Is dit de eerste keer dat je een PAB krijgt? Dan heb je recht op een gratis opstartpakket.

  • Je krijgt onze PAB-opstartbrochure via mail.
  • Je krijgt een mooie, handige opstartmap met alle info die je nodig hebt.
  • Onze coaches helpen je op weg in twee gratis sessies.

Stap 2: Open een PAB-rekening

Voordat je kosten kan betalen met je PAB moet je een nieuwe zichtrekening openen die je alleen voor je PAB gebruikt. Deze rekening staat bij voorkeur op naam van de budgethouder.

Stap 3: Sluit een overeenkomst

Heb je een zorgaanbieder gevonden om je te ondersteunen? Sluit daar eerst een schriftelijke overeenkomst mee af. Zonder overeenkomst mag je de zorgaanbieder niet met je PAB betalen.

Heeft je zorgaanbieder geen eigen overeenkomst? Vraag een modelovereenkomst via de advieslijn.

Een overeenkomst moet gegevens over de budgethouder, zorgaanbieder en ondersteuning bevatten. Je vindt in de PAB-richtlijnen terug wat er juist moet in staan.

Stap 4: Registreer je eerste overeenkomst

Binnen de 4 maanden na de toekenning van je PAB moet je een eerste overeenkomst registreren.

Je registreert de gegevens van je schriftelijke overeenkomst bij het VAPH op MijnVAPH of via het formulier ‘Een overeenkomst registreren voor de besteding van uw persoonlijke-assistentiebudget’.

Keurt het VAPH je overeenkomst goed? Dan is je budget officieel opgestart.

LET OP!
Maak je op het moment van de terbeschikkingstelling gebruik van ondersteuning in een multifunctioneel centrum (MFC)? Dan geldt er in sommige gevallen een overgangsperiode:

  • Doe je op het moment van de terbeschikkingstelling van je PAB een beroep op verblijf of begeleiding in een MFC? Dan geldt er een overgangsperiode van maximum 4 maanden. Dat betekent dat je nog verder gebruik kan maken van het verblijf of de begeleiding tot je PAB is opgestart. Vanaf dan moet je het verblijf (maximum 155 nachten per kalenderjaar) en de begeleiding (maximum 104 begeleidingen) inkopen met het PAB.
  • Gaat je kind op het moment van de terbeschikkingstelling naar de dagopvang in het MFC? En zal je kind verder naar de dagopvang gaan via de combinatieregeling? Dan heb je géén overgangsperiode. De combinatie met het PAB start op de dag van de terbeschikkingstelling. Zal je de dagopvang niet combineren met je PAB, maar wel inkopen? Dan geldt er wél een overgangsperiode van maximum 4 maanden tot je PAB is opgestart.

Stap 5: Vraag je terugvorderbaar voorschot op

Zodra je eerste overeenkomst is goedgekeurd, kan je het terugvorderbaar voorschot (TVV) aanvragen.

Het TVV is gelijk aan 3/12 van je budget. Het is géén deel van je budget, maar een financiële buffer om facturen mee te betalen.

Waarom is er een TVV? Het VAPH stort een budget nooit rechtstreeks op een budgetrekening, maar betaalt gemaakte kosten terug tot de hoogte van dat bedrag. Je kan dus pas een kost indienen bij het VAPH nadat je de factuur eerst zelf betaalde. Dankzij het TVV moet je dat niet met je eigen geld doen. Als je stopt met je PAB, moet je het TVV terugbetalen aan het VAPH. Lees hier meer over hoe je kosten met je PAB betaalt.

Het TVV vraag je op via MijnVAPH (via ‘Overzicht’) of via het formulier ‘persoonlijke-assistentiebudget starten met besteding in cash’. Voeg bij het formulier een bewijs van de bank toe dat je een zichtrekening hebt geopend. Gaat je kind naar de dagopvang in een multifunctioneel centrum (MFC)? Voeg dan ook het combinatieformulier toe.

Lid van Onafhankelijk Leven?
Contacteer onze advieslijn

De advieslijn is gratis voor al onze betalende leden. Onze deskundige advieslijnmedewerkers staan alle werkdagen voor je klaar: telefonisch en per mail. Op woensdag is er een avondpermanentie.